Två betygshetsade pedagoger försöker varva ner genom att prata digitala verktyg. Återigen är det dags för #TBT. Det vill säga att de tittar tillbaka ett år i tiden till avsnittet om den digitala verktygslådan. Det blir en del spaningar samt tips. Som vanligt pratar de Google men även andra former av digitala verktyg som en lärare kan tänkas behöva behärska.
Jag ber om ursäkt på förhand. Det här inlägget är inte vad inläggen brukar vara. Lite färre länkar, men hej vad ska jag göra. Betyg ska sättas. Jag måste prioritera.
Innan vi börjar så kanske man vill titta igenom vad vi pratade om för ett år sen. Klicka då här. Vill du ladda ner programfilen istället för att lyssna via iTunes, Libsyn eller RSS kan du också göra det [ddownload id=”1005″].
Spaning
Den digitala verktygslådan – Verktyg som bör finnas i varje lärares digitala verktygslåda
Interaktivitet under lektionen
- Smartboard
Presentation
- Google Presentation
- PowerPoint
Instruktioner och genomgångar
- Google Sites (långsiktigt)
- Blogger/Classroom (ge uppgifterna)
- Screencast-o-matic eller smartboard (screencast)
- YouTube (lägg ut filmerna)
Skriva och samarbeta
- Google Dokument
Testa och få respons
- Google Formulär/Kalkyl
- Socrative
Film/stillbildsfilm
- MovieMaker
Ljudredigering
- Audacity
Bildredigering
- Olika appar t ex Pixlr
Det egna sociala nätverket
- Twitter (jobbet)
Tips
Undisclosed: The State Vs. Adnan Syed
Bonusklipp