Det finns alltid historier värda att berätta. Det gäller bara hitta sätt att berätta dem. En podcast kan vara ett sätt. Det här inlägget handlar om just detta. Om hur man kan använda enkla digitala verktyg för att skapa en podcast i skolan.
Enligt Wikipedia är en Podcast eller poddradio ett sätt att publicera ljudfiler på nätet. Grundtanken är att det ska vara enkelt och gratis att publicera en podcast. Så resonerade jag när jag drog igång mitt podcast-projekt.
För mig handlade det inte om ljudkvalité och dyra mikrofoner. Det handlade inte om avancerad redigering eller snygga jinglar. Mitt fokus låg på innehållet och processen. Det här inlägget ämnar i korta drag beskriva hur jag använde mig av enkel teknik för att skapa korta podcast-avsnitt. Det finns säkert många andra bättre sätt, men så här jag gjorde jag.
Varje elev skulle skapa en egen podcast, liknande Sommar i P1. De använde sig av Audacity, som är ett gratis ljudinspelningsprogram, som de alla har i sina datorer. Eleverna använde enklare mikrofoner, sina egna mobillurar eller datorns mikrofon för att spela in sin podcast. Uppmaning var att bara spela in och inte hänga upp sig på felsägningar eller annat. Fokus låg inte på själva inspelningen utan innehållet.
Eleverna, årskurs 7, gjorde inga egna redigeringar. De exporterade sin inspelade fil som MP3 och delade den med mig. Det jag sedan gjorde var att lyssna igenom och utföra enklare redigeringar. Det vill säga: Klippa bort tystnader och skratt, lägga till intro, outro och en enkel jingel, för att få det att låta lite mer podcast-likt. De flesta inspelningarna behövde jag dock inte göra så mycket med.
Det som gör ljudinspelningarna till en podcast är ju att de görs tillgängliga på något sätt. Här finns det väldigt många olika sätt att gå tillväga. Jag använde mig av Windows Movie Maker, där jag med hjälp av en bild skapade en ”film” av min ljudinspelning. Denna ”film” la jag sedan upp på Youtube.
Detta är inget detaljerat inlägg utan är mer ämnat att ge en övergripande bild av hur man kan skapa en podcast. Jag ska villigt erkänna att jag inte var någon expert på varken Audacity eller Windows Movie Maker innan men att jag ganska snabbt lärde mig själv genom att testa.
Det jag upplevde positivt med podcast-arbetet var att eleverna fick en chans att berätta sina historier på ett mer avslappnat sätt än om de till exempel skulle redovisat muntligt inför klassen. Det som kan upplevas som negativt är att det givetvis tar lite tid att redigera och sammanställa alla avsnitt. Här väljer man ju dock själv hur avancerat man vill att det ska vara. Men tid tar det oavsett. Jag fann dock tiden väl använd.
Detta behövdes för att skapa min skolpodcast:
- En dator med programmet Audacity
- Enkel mikrofon/mobilhörlurar
- Windows Movie Maker
- Youtube-konto
Användbara länkar