Avsnitt 2 – Det flippade avsnittet

Då ligger del två, i vår podcast, ute på alla tänkbara kanaler. Det svåra andra avsnittet handlar om Flipped Classroom. Detta blogginlägg är tänkt att fungera som en kort sammanfattning men främst som en källa för den som vill söka mer information om det vi tog upp i podcasten. Mot slutet hittar ni en utlovad länklista.

I första avsnittet missade vi att lyfta fram vår jingel och var vi hittat den. Allt som vi använder oss av, ljud, film och bild är sådant material som man får använda sig av. Vår jingel är hämtad från Jamendo och skapad av någon som lyssnar till namnet David Löstahna. Då har vi gett honom den cred han förtjänar.

Temat för avsnittet är alltså Flipped Classroom. Som vanligt utgick vi ifrån tre frågor, varav två handlade om att flippa klassrummet. Inledningsvis ställde vi oss frågan: Vad är så bra med Flipped Classroom? För att besvara denna fråga pratade vi en del om historiken bakom och vi försökte bena ut för och nackdelar med denna pedagogik. Vill man veta vilka för och nackdelar vi pratade om så får man helt enkelt lyssna. För att få en överblick av det flippade klassrummets utveckling titta gärna en stund på bilden här nedan. Titta gärna på videoklippet där Aaron Sams pratar om sin syn på varför man ska flippa klassrummet.

Created by Knewton and Column Five Media

En sak som vi glömde ta upp i podcasten men som ändå kanske kräver en kortare reflektion är det här med tidsaspekten. Vi tror nog att det som gör många tveksamma är att man tänker sig att allt förarbete tar lång tid och att det är ytterligare något man ska hinna med i ett redan späckat tidsschema. Till en början, beroende på hur teknikvan man är, kan det nog tänkas ta en del tid att komma igång med sitt flippade klassrum. Dock tror vi att det är viktigt att man inte låter ta det för lång tid. Inspelningarna ska  gå snabbt att rigga och man bör nog akta sig för att vara för kritisk när man spelar in. Ska man ta om tills man sätter den perfekta inspelningen kommer man aldrig komma vidare. Som med det mesta handlar det om att våga testa, hitta ett sätt som passar och sedan träna upp sig. I slutänden kommer det förhoppningsvis vara så att man får igen tiden man satsar initialt då man kan återanvända inspelade lektioner många gånger.

Den andra frågan var mer praktiskt inriktad och handlade om hur man flippar sitt klassrum. Vilka verktyg kan man använda? I länklistan hittar ni länkar till alla de verktyg vi pratade om.

Avslutningsvis frågade vi varandra vilka andra, förutom vår egen, podcasts vi gillar. Vi gav tre tips och du hittar dem i länklistan.

Om en vecka planerar vi att vara tillbaka. Har ni några funderingar eller frågor når ni oss lättaste genom att använda Twitter. I Twittosfären heter vi @Skolspanarna.

Länklista

Om Flipped Classroom

Inlägg på FreeTech4Teachers: Tre frågor att ställa sig innan du flippar. 

Artikel från TechHub.com om för och nackdelar med att flippa

Artikel: The Flipped Classroom Model: The Full Picture

Undersökning av hur flippat klassrum påverkar resultatet

Flippa klassrummet – Bedömning för lärande

Blogg: Daniel Barker

www.danielbarker.se

Blogg: Kilskrift – Flippa klassrummet

Facebook: Flippa klassrummet

www.jonbergmann.com

Verktyg

Jamendo

CC Search – Creative Commons

Screencast-O-matic.com 

Youtube – Capture

Prezi

Camtasia

Slideboom

Slideshare

Podcasts vi gillar

Hans favoriter:

Spanarna

CS Podcast (Computer Sweden)

Mediespanarna

Johans favoriter

Värvet

Offsides podcast

Dan Carlin’s Hardcore History

1 Kommentar on “Avsnitt 2 – Det flippade avsnittet

  1. Härligt lättsamt!
    Reflektioner: Det går att flippa allt och jag har sett det mesta. Synd att ni i bara pratar film, eftersom film för många kan bli ett hinder att flippa. Att visa på fler sätt gör också att fler dels vågar flippa och dels vågar använda IKT i undervisningen.. Det är något jag allti trycker på under mina föreläsningar och då kommer du ifrån att IKT är ”eldsjälsdrivet”. Det viktigaste i en film är ljudet. Har också sett alla möjliga åldrar flippa. Riktlinje ca en halv minut per årskurs. Använder du Smartboard så kan man göra en screencast av programmet Notebook istället, så får man en bekant miljö för eleverna. Ofta blir bilden av en Smartboard flammig när man filmar av den. Ett annat enkelt enkät-verktyg är Surveymonkey.
    Just att samla ihop sig är ett bra tips. För elevernas blir det helt galet om man svävar ut. Jag brukar tipsa om att för yngre elever lägga in relevanta länkar på sin blogg för eleverna att följa. Internet är alldeles för stort för att släppa ut eleverna fritt i.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *