I detta avsnitt tar de båda pedagogerna på sig sina gummistövlar och hänger på sig kikarna för att ge sig ut på spaning. De fyra små spaningarna rör sig kring läxans vara eller inte vara, non-fiction, hotet mot internet och några digitala verktyg.
I det här avsnittet spanar vi ut i världen och samtalar om allt från, den alltid så aktuella frågan om, läxor till hur begreppet non-fiction kommer att bli allt viktigare i dagens skola. Du hittar förhoppningsvis länkar till de saker som togs upp i samtalet i detta inlägg.
Inledning
Till en början handlade samtalet om det som varit. Kort uppföljning kring ämnespodden och en sida som kan vara intressant att besöka. Nämligen Ärlaskolan slöjdar, där man kan se mer hur man kan jobba med IKT i slöjd-ämnet.
Förra veckans avsnitt handlade om att inte hinna med. Därav ett tips på en blogg, the clutter free classroom, där man kan få många tips på hur man sparar tid i skolan.
Spaning 1 – Läxor
Programmets första spaning var egentligen inte vår egen utan kom från en lyssnare. Vi tackar Staffan Lincoln för frågan om hur vi ser på läxläsning. Om någon nu hade hoppats på ett tydligt ja eller nej så kan vi nog redan nu säga att ni kommer bli besvikna. För oss handlar det inte om man ska ha eller inte ha läxor utan mer om vad man ger i läxa och varför.
Spaning 2 – Non-fiction
Som svensklärare har jag under de senaste åren sett en tydlig förändring i vad eleverna läser. Mest populära är oftast de böcker som handlar om saker som hänt på riktigt. Spaningen handlar i grunden om att det finns mycket att vinna på att utgå från sådant som är verkligt för eleverna för att på så sätt skapa en intressant och lärorik undervisningen. Arbete med mer dokumentära arbetsområden borde även främja ett mer ämnesövergripande arbetssätt, vilket vi tror kommer vara nödvändigt för att få med alla delar av den nya läroplanen i undervisningen. Att non-fiction är en växande genre ser man ju även utanför skolans värld där dokumentära filmer, reportage och podcasts tar allt större utrymme. I samtalet tar vi upp några exempel på bra dokumentärer och podcasts. Titta gärna på Mission blue, Blackfish, The short game, Joan Rivers – A piece of work eller lyssna på P3 dokumentär. Vill man läsa något dokumentärt rekommenderas magasinet Filter.
Vi diskuterade även ett kommande skolsamarbete mellan svenska och NO som skulle mynna ut i dokumentärer av olika slag. Som samlingsplats för ett sådant arbete pratade vi om tjänsten Blendspace. Kolla gärna in det skolspanarna skrivit tidigare om Blendspace och se om det kan vara något för er.
Spaning 3 – Det hotade internet
En spaning om kontroll, skydd och teknik-panik. Utifrån ett globalt perspektiv kan man givetvis dra paralleller till skolans värld. Hur kontrollerar vi eleverna? Ska vi kontroller a dem? Ska det finnas särskilda regler för internet när det gäller mobbning? Många spännande frågor som inte har givna svar. I diskussionen nämndes Jeff Jarvis och hans podcast ThisWeekInGoogle och även webbdagarna.
Spaning 4 – AudioBoo har bytt namn till AudioBoom
En spaning handlade om ett annat ännu inte sjösatt projekt där QR-koder till slut ska komma till användning. Det handlade om att läsa in bokprat med hjälp av tjänsten AudioBoom. Testa gärna att göra korta inspelningar som sedan kan läggas upp som QR-koder för avläsning.
Det var väl allt för den här gången. Hör gärna av er med frågor eller synpunkter. Vi hörs om en vecka.
Lyssna på avsnitt på bloggen, i iTunes eller Libsyn, alternativt ladda ner det här [ddownload id=”552″]