Hej.
Det här inlägget kommer att handla om Google Drive och hur man kan använda det i undervisningen för att utveckla skrivandet i olika former. Det bör även finnas många möjligheter att använda Drive i olika former av grupparbeten och gemensamma redovisningar.
För den som verkligen går igång på detta finns länkar jag till ett väldigt omfattande material kring hur man kan jobba med Drive och dokument i Google. Ladda gärna hem den för mer information.
Länk: Google Drive and Docs for teachers – PDF
Varför Google Drive?
I det centrala innehållet för svenska står det att eleverna ska jobba med följande:
- Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
- Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.
Om man tittar i kunskapskraven för svenska kan man läsa:
- Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt. (Nivå E)
Då detta är målen för svenska så kanske du som inte undervisar i svenska tänker att det inte berör dig. Det tror jag dock inte behöver stämma då jag hävdar att det finns mycket att vinna i många ämnen på att testa på att jobba med Google Drive. Läs vidare så hoppas jag att du kan hitta ett sätt som kan passa ditt ämne.
Vad är Google Drive?
Google Drive är många olika saker. Det är ett ställe där du kan skapa olika typer av dokument och spara dem i molnet (online). Du kan sedan dela med dig av dina filer samt komma åt dem på olika datorer. På Google Drive kan du bland annat skapa följande typer av filer:
- Dokument (motsvarar Word)
- Presentation (motsvarar PowerPoint)
- Kalkylark (motsvarar Excel)
- Formulär – Gör egna enkäter och utvärderingar
Vad behövs för att komma igång
Alla behöver ett Google-konto. För det måste man vara 13 år. När man väl har ett konto ska man även ladda ner och installera Google Drive. En utförligare förklaring av hur du skapar ett konto och hur du laddar hem Drive finner du om du klickar på länken nedan.
I nuläget har följande klasser jobbat med Google Drive och har därmed även Google-konto:
7B, 8A, 8B, 8C
Hur kan man använda Drive?
Då alla programmen i Drive är lite ”sämre” än Office-motsvarigheten kan man kanske tycka att det är onödigt att använda dem. Vinsten som jag ser ligger dock i att man i mycket större utsträckning kan jobba tillsammans med olika texter, presentationer och arbeten.
Genom att eleverna delar dokument med varandra eller att du som lärare delar dokument med eleverna så kommer man mycket närmare arbetsprocessen. Eleverna kan hjälpa varandra i realtid och du som lärare får en bra överblick av hur eleverna arbetar med texter eller projekt.
Elevbedömning – Ett skrivprojekt
Här följer en kort redogörelse för hur vi har jobbat med Google Drive i år 8.
Jag delade in klassen i grupper om ca fyra elever. När alla elever skapat eller logga in på sitt Google-konto laddade vi gemensamt hem Google Drive och gick igenom de olika användningsområdena. Sen ficka alla elever öppna ett Google Dokument som de döpte med sitt Namn och klass. De delade sedan detta dokument med sina gruppmedlemmar samt läraren. I detta dokument har de sedan skrivit en text utifrån en given inledning. Under skrivandets gång har de även läst sina gruppmedlemmars texter och kommenterat dessa. Som lärare kan man under skrivandets gång gå in och kommentera och rätta. Du får även som lärare en bra överblick över alla kommentarer och händelser vilket gör det lätt att bedöma vilka elever som varit aktiv eller inte.
Det har fungerat kanon och även om jag hade tänkt att det skulle kunna bli mycket tekniskt strul så har det fungerat mer eller mindre klockrent.
Testa själv – En lathund till Google Drive
- Hitta en kompis som du kan testa tillsammans med
- Logga in på Google
- Klicka på Google Drive
- Skapa Dokument
- Döp Dokumentet – Klicka uppe vänstra hörnet på Namnlöst Dokument
- Klicka på den blå Dela-knappen uppe i det högra hörnet
- Skriv in din kompis Gmail-adress
- Bestäm hur mycket kompisen ska kunna göra i ditt dokument:
- Får redigera – Kan skriva, radera och göra ändringar
- Får kommentera – Kan bara kommentera texten
- Får visa – Kan bara läsa texten
- Skriv i dokumentet. Den som läser din text tilldelas en färg så det är lätt att följa vem som gör vad i din text.
- Kommentera
- Marker ett ord eller en del i texten. Högerklicka på markeringen. Klicka sedan på kommentera och skriv din kommentar.
- När du fått en kommentar och vill ta bort den trycker du på lös/resolve.
Hoppas att det funkar. Nedan följer några skärmklipp som kan vara till hjälp.
Google Drive
Skapa Dokument
Döp Dokument
Dela Dokument
Lägg till person
Avslutande reflektion
Då är du förhoppningsvis igång med arbetet med Google Drive. Fundera gärna kring hur du kan använda Google i din undervisning. Kommentera gärna detta inlägg där du skriver ner en idé eller tanke. Jag hoppas verkligen så många som möjligt vågar testa.
Vid tangentbordet
Johan