Jag gillar verkligen Worldmapper fett bra, men framför allt är deras kartor ofta ganska feta. De liknar helt enkelt inga andra kartor. Plötsligt ser man världen på ett helt nytt sätt, får en aha-upplevelse. Den vanliga kartbilden har modulerats utifrån statistiska uppgifter, t ex befolkningsmängd. Hur kan det se ut? Titta på det här klippet som utgår från Worldmapper:
Worldmapper är en bra resurs för att sätta fart på elevernas tankar och på diskussionen i klassrummet. Det finns dessutom många olika kartor utifrån olika teman så som hälsa, utbildning, produktion, inkomst, våld osv. Kartorna kan laddas ner som högupplösta bilder eller skrivas ut som pdf-blad med förklarande text (på engelska). Flera av dem finns också som flashfiler där man kan följa utvecklingen under de senaste 10 åren. Som utgångspunkt för ett samtal går det säkert att använda kartorna från mellanstadiet till vuxenutbildning om man gör det på rätt sätt. Den visuella formen göra att alla som vet hur kartan normalt ser ut reagerar.
Worldmapper ger möjligheter till fördjupning genom alla olika kartor, pdf-bladen och flashfilerna, men också genom den interaktiva världsatlasen där man även kan se befolkningsstatistik från olika länder eller den mer detaljerade World Population Atlas. Där kan man t o m se befolkningens fördelning inom olika länder. Sverige ser minst sagt annorlunda ut!
Ja, så var det rättighetsfrågan. Worldmapper är publicerat under Creative Commons, så det är OK att t ex använda kartorna i tryckt form eller att visa dem för eleverna i klassen så länge man anger källa. Ska de användas på annat sätt uppmanas man att mejla en fråga till skaparna av webbplatsen. Nu är det bara att sätta igång och pröva alternativen och fundera på alla möjligheter de ger. Fett bra!
/Hans