De båda pedagogerna är tillbaka efter ett välbehövligt sportlov. Som så många gånger förr ringer de upp Patrik Landström som denna gång delar med sig om saker han tycker den svenska skolan ska vara stolta över. Temat för detta det 96:e avsnitt är annars den perfekta uppgiften. Finns den? Hur ser den ut? Hur skapar man den? Som så många gånger för ställer de fler frågor än de förmår svara på men samtalet kring jakten på den perfekta uppgiften tar upp såväl prov, Blooms taxonomi, individbaserat lärande och tekniska verktyg. Så allt är som det alltid varit i Skolspanarnas värld. Det är helt enkelt ett avsnitt om skola, digitala verktyg och lite annat.
Då är lovet slut för oss. Vi är tillbaka taggade till tänderna. Typ. Hur so m helst är vi tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången försöker vi problematisera det här med att skapa bra uppgifter i skolan. Hur gör man? Finns det någon enkel mall? Frågorna är många och förhoppningsvis ger vi, om inte några tydliga svar, er något att tänka på när ni ska skapa egna uppgifter. Nedan hittar ni lite länkar kring det vi pratade om.
Blooms taxonomi
Grant Wiggins autentiska uppgifter
Det digitala lärandets möjligheter
Testbaserad inlärning är effektiv
Konsten att göra bra prov – Skolverket
Konsten att göra bra prov – Ur
SKL puffar för Flippat – Bra eller dåligt?
Microsofts svar på Chromebooks
Samla dina Google-konton i en app – Shift
Skärmtid?! På riktigt är inte den debatten död.
Dela digitalt