Två motiverade pedagoger återvänder för det inte fullt så svåra 64:e avsnittet. Upplägget är bekant för en trogen lyssnare. Inledningsvis blir det lite allmänt snack om nyheter och tips. Huvudämnet denna gång är dock motivation. Saker som dyker upp i samtalet är bland annat fixed vs growth mindset, kreativitet och vad som egentligen är roligt? Så vad motiverar oss lärare och vad motiverar studenter att satsa på lärarjobbet? En viktig fråga att ställa sig. Vi gör det. Vill du lyssna? Det är en annan fråga.
Har du påsklov? Det har vi. Vi tänkte trots detta att ni längtar efter ett nytt avsnitt. Här är det. Vi pratar motivation utan någon utförlig motivering. Som vanligt hittar ni länkar till det vi pratar om nedan. Hoppas det smakar bra så här efter all påskmat.
Inledning
- One Tab – Samla flikarna och dela dem enkelt
- One Tab – Alice Keeler
- Google drive
- Dokumentdisposition
- Räkna ord
- Gympaläraren – ny realityserie från SVT
Motivation
- Blir (Är) du lönsam lille vän? Målningen (och låten)
- Fem frågor om motivation
- How is your relationship with your students, really?
- How much choice do your students actually have?
- Are you relying heavily on carrots and sticks…or Jolly Ranchers?
- Do your words contribute to a growth mindset or a fixed mindset?
- What are you doing to make your content relevant to students’ lives?
- Digitalisering som lyfter skolan – Fleischer, Kvarnsell
- Fixed mindset vs growth mindset
- Kollegialt lärande inte självklart – motiverande eller kontrollerande?
- Kreativitet – att skapa en (motiverande) miljö
- Vad motiverar oss lärare och vad motiverar studenter att satsa på lärarjobbet?
- När är det roligt?