I det svåra 128:e avsnittet återvänder de båda pedagogerna till sin ursprungsplan, vilket innebär att de utgår från tre, till synes olika, frågor. Frågorna som behandlas denna gång är följande: Hur kan man använda digitala verktyg för att uppmuntra till rörelse? Hur använder våra elever internet? Vad är målen för skolans digitalisering? För den som varit med från början vet att frågorna som ställs sällan besvaras men att de oftast leder fram till en diskussion som handlar om skola, digitala verktyg och lite annat.
Då är det kanske lov när du lyssnar på detta. Härligt. Och härligt att du lyssnar (och läser) på Skolspanarna. Vi valde denna gång att utgå från tre frågor. Vi utlovar inga svar men tänker som så att det är samtalet som är viktigt och att det sedan är upp till lyssnaren att hitta sina svar. Nedan hittar du länkar till det mesta vi pratade om.
Inledning
Dum kanin kan ta din dator som gisslan
Ge muntlig feedback digitalt med Talk & Comment
Hur kan man använda digitala verktyg för att uppmuntra till rörelse?
Ett rörligt eller rörigt klassrum?
Hur använder våra elever internet?
Svenskarna och internet 2017
Några intressanta punkter från rapporten
Vad är målen för skolans digitalisering?
Regeringens digitaliseringsstrategi
Lite annat
Nordfront på Twitter = Humor?
Norra Latin – Sara Bergmark Elfgren