Avsnitt 33 – Skolspanarna tar fram kristallkulan

Dags igen för de båda pedagogerna att träffas över en kopp dåligt kaffe. Denna gång släpar de in en kristallkula i klassrummet. Givetvis blir det lite tips på digitala verktyg men främst handlar det om att försöka förutse vad framtiden bär på. Samtalet handlar om trender, tekniker och utmaningar som kommer möta lärare i framtidens skola. 

Att förutse vad som komma skall är inte alltid lätt. Detta avsnitt handlar om just detta. Podcasten utgår från rapporten Kristallkulan. Här kan man läsa om trender, tekniker och utmaningar som framtidens lärare kommer möta. Nedan hittar du lite länkar om du är intresserad av att läsa lite mer om allt detta.

Innan vi ger oss in i framtiden blir det dock några tips på digitala verktyg. Som vanligt hittar man förhoppningsvis länkar till allt vi tipsar om i inlägget. Om inte hör av er så hjälper vi gärna till. Om du inte lyssnar på oss via iTunes eller Libsyn kan du ladda ner avsnittet här  [ddownload id=”899″]

Då kör vi. Först lite snabba Google tips.

Sen några andra bra tips.

Nu över till framtiden. Nämligen Kristallkulan – 2015 NMC Technology Outlook Scandinavian Schools. Använd länkarna för att läsa mer. Innan du klickar dig vidare titta gärna på det inbäddade klippet om hur framtiden kanske kommer bli.

Det var det mesta i länkväg. Vill du ha en snabb översikt hittar du några punkter från rapporten som vi tyckte var intressanta. Vi har valt att sortera dem under rubrikerna Trender, Tekniker och Utmaningar.

Trender

Trender på ett till två års sikt:

  • Ökad användning av digitala prov
  • Nya perspektiv på lärarrollen
  • Eleverna går från att vara konsumenter till att bli producenter

Trender på tre till fyra års sikt:

  • Fler resurser levereras och sprids digitalt
  • Nya perspektiv på hur skolor arbetar
  • Ökad användning av data för lärande och bedömning i klassrummet

Trender på fem års sikt eller längre:

  • Ökat inslag av nya professioner i skolan
  • Ökad användning av blandade lärmiljöer, både fysiska och digitala
  • Nya digitala enheter med nya gränssnitt

Tekniker

Tekniker som spås slå igenom på mindre än ett års sikt:

  • Användning av privat utrustning i skolan
  • Molntjänster
  • Flippat klassrum
  • Spel och spelifiering

Tekniker som spås slå igenom på två till tre års sikt:

  • Learning Analytics, att samla och analysera data för att förbättra förutsättningarna för elevers lärande
  • Makerspaces
  • Öppna digitala lärresurser
  • Sociala nätverk

Tekniker som spås slå igenom på fyra till fem års sikt:

  • Sakernas internet
  • Robotik och programmering
  • Tal-till-tal översättning
  • Kroppsnära teknik

Utmaningar

Lösbara

  • Skapa möjligheter för autentiskt lärande, att elever får uppgifter som samspelar med omvärlden
  • Införliva IKT i lärarutbildningen
  • Klargöra relationen mellan digital kompetens och användning av digitala verktyg i ämnesundervisningen

Svåra att lösa

  • Blanda formellt och informellt lärande
  • Integrera kunnande och framgångar från andra sektorer
  • Införa individualiserat lärande

Mycket svåra att lösa

  • Skapa en systemövergripande policy och synergier för bättre lärande
  • Hålla skolan relevant
  • Sprida nyskapande undervisningspraktik


Sist och förmodligen minst har vi Johans tips. Tipset rör sig från dåtid, via nutid till framtid. TV-tipset handlar givetvis om Twin Peaks. Kanske den bästa TV-serie som någonsin gjorts. Så har du inte sett serien gör det. Annars kan Jordskott på SVT fungera som substitut, då det finns många tydliga referenser till Twin Peaks. Annars är det bara att vänta till 2016, då vi återvänder till den lilla staden efter 25 år. Vi på Skolspanarna kan knappt vänta. 

Dåtid – Twin Peaks 

Nutid – Jordskott

Framtiden – Twin Peaks

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *