Avsnitt 14 – Det teoretiska avsnittet

Återigen träffas de två pedagogerna över en ljummen kopp kaffe för att prata skola. Det magiska talet är som vanligt tre. Denna gång rör det sig dock inte om tre frågor utan tre pedagogiska modeller. I detta teoretiska samtal, med digitala verktyg  som utgångspunkt, tar de båda pedagogerna upp såväl TPACK, SAMR som Blooms Taxonomi.

Vi tror att det är viktigt att man reflektera kring vad som ligger bakom dagen skola. Det har alltid funnits olika pedagogiska teorier som påverkat skolan åt olika håll. Då vi är intresserade av IKT och digitala verktyg valde vi att ägna ett avsnitt åt tre olika teoretiska modeller som alla kan hjälpa oss förstå varför och hur vi kan jobba med digitala verktyg i skolan. Nedan kommer ni hitta lite länkar och bilder so  kan hjälpa till att fördjupa kunskapen om det vi pratar om. För oss var detta ett nyttigt avsnittet då det fick oss själva att tänka till och reflektera kring hur vi jobbar med digitala verktyg i vår undervisningen.

Hämta avsnittet på iTunes eller Libsyn. Alternativt ladda ner det här  [ddownload id=”517″]

TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge)

TPACK är en modell av Mishra och Koehler som sätter lärarens kompetens i centrum. Titta gärna på videoklippet och bilden som båda tydligt visar hur modellen är utformad.

TPACK-new

SAMR-modellen

Ruben Puentedura är mannen bakom SAMR-modellen som sätter arbetsuppgiften i centrum. Nedan ser ni SAMR.modellen såväl på engelska som svenska.

SAMR-modellen

 

SAMR modellen svenska

Blooms Taxonomi

Blooms taxonomi handlar om lärprocessens olika steg.  Nedan finns bilder som ämnar förklara tanken bakom samt ge exempel på digital verktyg som kan användas på de olika stegen.

bloom_taxonomy

 

bloom-pyramid1

bloom'staxonomyforipads

google_1024x664a

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *