Trots påsklov kämpar de båda pedagogerna vidare. I detta det femte, och lite annorlunda, avsnittet tar de sig an det ofrånkomliga ämnet framtiden. Det som är annorlunda denna gång är att en av spanarna har besökt konferensen Framtidens lärande. Det blir alltså mindre prat från klassrummet men istället bjuds det på intervjuer och tankar som ämnar förutspå vart digitaliseringen i skolan är på väg. Guldstegen, Wiki, programmering och digitalkunskap är några av sakerna som diskuteras denna gång.
Som vanligt vill vi se till att publicera länkarna till allt det du inte får missa. Själva podcasten finns som vanligt på iTunes. Du prenumererar väl så att du inte missar något avsnitt? Du kan själv klart också lyssna på avsnittet här på bloggen eller på Libsyn, där också tidigare avsnitt ligger.
Rubriken för årets upplaga av Framtidens lärande i Stockholm var Nästa steg! och fokus låg till stor del på vad som väntar efter den stora tekniksatsningen under de senaste åren. Deltagarna gavs en allmän omvärldsanalys inom olika områden av huvudtalarna på stora scenen. Inledningstalare var Valerie Hannon som bl a poängterade de två spåren som går igenom digitaliseringen av skolan: förbättring och förändring. Bådas spåren är viktiga och fanns representerade på konferensen. Är du intresserad av att själv höra och se vad som hände på stora scenen kan du se det här.
Ledarskap och bra organisation för ett framgångsrikt införande av digitala verktyg poängterades i många sammanhang. Åke Grönlund presenterade forskningsprojektet UnosUno – rapport 2013 och Lars Berglund, konsult och handledare, utgick i sitt seminarium bl a från den, Digitaliseringskommissionens rapport En digital agenda i människans tjänst – en ljusnande framtid kan bli vår och genomlysningen av skolan som gjordes av Skolverket 2013 – It-användning och it-kompetens i skolan.
En annan framgångsfaktor är det kollegiala lärandet. Även detta återkom många talare till. En lång tradition av en dela-kultur finns i projektet Wikipedia. Sara Mörtsell, Education Manager på WikimediaSE, höll i ett seminarium omkring detta och en del mindre kända liknande projekt. Du kan hitta hennes Presentation på Simplebooklet. Hon talade om Wikimini och Wikiversity som två intressanta, men relativt okända möjligheter för lärare. När det gäller den senare tjänsten kan det vara bra att gå till den engelska versionen för att få en bättre uppfattning om hur den kan användas. Vi vårt samtal talade vi också om Digitala skollyftet, en sätt för lärare att komma igång med det kollegiala lärandet. Det går också att läsa mer om allt detta på hennes blogg.
Konkreta exempel på hur man kan använda digitala verktyg för att lyfta undervisningen gav Katarina Lycken Rüter i seminariet Det flerstämmiga klassrummet. Pedagogik och arbetssätt stod här i centrum och inte teknik. Frågan inför framtiden är hur vi ska arbeta med tekniken för att nå de mål vi sätter upp.
En stark trend på året konferens av programmering och detta sattes in i ett större sammanhang av Karin Nygårds. Hon talar om Digitalkunskap där programmering är en viktig del. Hon visade hur man kan börja arbeta i tidiga åldrar och fler exempel går att få genom att läsa hennes blogg. Missa heller inte bloggen Digitalsmart. Kristina Höök, KTH, talade också om ett nytt ämne i skolan; dataslöjd. En argumentation omkring varför det är viktigt med den här typen av kunskap gavs nyligen i ett Debattinlägg av Kristina Höök och Darja Isaksson i DN.
/Hans
Thanks for the quick reply. Are you sure that there are institutions who won’t reuiqre your personal guarantee for new companies like these? Also, how much more (on average) have you seen a C or S corp receive than an LLC in initial funding?Cashman