I det tvåhundrasjuttioandra avsnittet bjuder de båda pedagogerna på ett avsnitt stöpt i samma mall som de flesta andra avsnitt de producerat. Inledningsvis blir det ett nyhetssvep som handlar om vässad AI, bluff-föreläsningar, högerklick, desktop-ikoner och annonsblockare. Patrik Landström gör sedan ett inpass där han diskuterar det infekterade begreppet skolutveckling. Avsnittets huvudfokus ligger dock vid vad man som lärare egentligen måste kunna, när det kommer till digitala verktyg, och då främst Google-verktyg. De försöker reda ut var den lägsta nivån ligger och samtidigt blir det en genomgång av de verktyg de inte skulle klara sig utan i sin skolvardag. Det mesta är sig alltså likt. Det blir ett samtal om skola, digitalisering och lite annat.
Länklista – Avsnitt 272:
Tour builder – Vad ska jag använda nu?
10+ saker alla lärare måste kunna göra med Googleverktyg (Ej länkar)
- Grunderna i att hantera Chromeläsaren (bokmärken, tillägg, flikar, hitta de tre punkterna osv)
- Grunderna i att hantera Google Drive (ladda upp/ner, organisera mappar, dela/delade mappar/enheter osv)
- Hur man söker, dvs Google är i grunden en sökmotor
- Grunderna i Classroom
- Google Dokument
- Google Presentation
- Google Meet
- Google Kalender
- Versionshistorik, dvs kunna ”rädda” dokument och kolla efter fusk (fler ex på att kunna hjälpa elever?) i de flesta av Googles kärntjänster
- Ctrl + F , dvs kom ihåg att allt i Google är på webben (även t ex publicera på webben osv)
Oskuldens lag – Micheal Connelly