Det är tårta och fyrverkerier när de båda pedagogerna firar att de nått den magiska gränsen av femtio avsnitt. I detta jubileumsavsnitt blickar de tillbaka på det som varit. De försöker sig på att utvärdera vad som hänt med den digitaliserade skolan under de två år som gått sen de tog sina första stapplande podcaststeg. Fyllda av mod eller övermod försöker de även leva upp till sitt namn och spana in i framtiden för att förutspå hur landet ligger om tio år. Två år och femtio avsnitt senare är dock det mesta sig likt. Två pedagoger pratar fritt om digitala verktyg och skolan. Eller så pratar de om mest just ingenting.
50 är på många sätt en ganska märkvärdig siffra tycker vi nog båda. I planeringsfasen av denna podcast hade vi nog inte kunnat tänka oss att vi skulle hålla ut så länge men så blev det. Just därför blev detta avsnitt lite mer pratigt än vanligt, vilket även betyder lite färre länkar än vanligt. De saker som ändå är värda att länka till hittar ni som vanligt i listan nedan. Med det sagt siktar vi på 50 nya avsnitt. Det kan ni se som ett löftet eller ett hot.
Ladda ner avsnittet [ddownload id=”1105″] eller lyssna via någon plattform, t ex iTunes eller Acast.
Några väl valda citat:
- Internet är i skolan ett uppslagsverk, inte ett verktyg för kommunikation eller för skapande.
- En tydlig slutsats som kan dras är att det är ganska sent i skolan som eleverna lär sig flera strategier för att hantera motstridig information och samtal kring hur de ska värdera information
- Vi ser också att eleverna i hög utsträckning använder mobiler för att koppla upp sig på internet regelbundet, men det är oklart om och hur mobilen används för skolarbete.
- Det framgår tydligt att pedagoger som aktivt använder digitala resurser främst gör det för pedagogisk planering och administration och i mindre omfattning för undervisning. En annan tydlig trend är att digitala resurser främst används som ett komplement till andra resurser i undervisningen.
- När de pedagoger som ingått i vår enkät ska ange hur ett arbete med digitala resurser tas emot av elever och föräldrar är bilden mycket positiv och de uppger också att ett arbete med digitala resurser stärker dem i deras yrkesprofession.
Övrigt och nyheter
Skolverket ska ta fram IT- och digitaliseringsstrategi för skolan
Om flyktingkrisen