Två tipstokiga pedagoger återvänder efter en veckas uppehåll. Temat denna gång är hämtat från sportvärlden. Det handlar nämligen om hur man som lärare kan kryssa sig fram till 13 rätt på tipset. De 13 tipsen handlar väldigt lite om orättvisa bortasegrar och feldömda straffar utan fokus ligger på hur man som lärare på bästa sätt kan använda sig av digitala verktyg i sin undervisning.
Då är vi tillbaka. Den här gången slänger vi oss med en del sportmetaforer men vi hoppas ingen blir avskräckt. De 13 tips vi pratar om är sådant som säkert många känner igen sig i men som man ibland kan behöva bli påmind om. Här nere hittar ni som vanligt lite länkar som kanske kan hjälpa er i jakten på 13 rätt.
Om du inte väljer att lyssna på avsnittet via någon plattform eller direkt här på bloggen kan du ladda ner det här [ddownload id=”1090″].
Tipsextra – 13 rätt
13 steg mot en lyckad undervisning med digitala verktyg.
- Få tekniken på plats
- Gemensamma erfarenheter
- Fundera kring syftet
- Välj verktyg utifrån ålder, ämne och erfarenhet av digitala arbetssätt
- Ha en reservplan
- Introducera lektionens syfte för eleverna
- Guida eleverna genom det tekniska på ett lämpligt sätt
- Testa kunskaper på olika sätt och individualisera undervisningen
- Använd media/visualiseringar i undervisningen
- Använd verktyg för samarbete
- Låt eleverna presentera, publicera och synas
- Använd teknik för att underlätta testning och formativ bedömning
- Utvärdera tillsammans med eleverna
Nyhetssvepet
Dela med Classroom – Googles egen app
Kalkyl – Skapa diagram med ny utforskarfunktion